Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Om att ingripa mot barn

Med tanke på de senaste dagarna mediala uppmärksamhet har ni nog inte så svårt att förstå vad detta ska handla om…

Filmen/filmerna har ni sett. En av de filmer som cirkulerar är klippt, som i redigerad. Händelsen inträffade på fredagen, artiklar publicerades – med film – på måndagen. Redan där börjar jag undra.

Jag sitter liksom ni inte inne på all information i ärendet, så jag försöker vara en smula försiktig med moralfrågor. Däremot anser jag att den juridiska biten i princip är öppet mål.
Pojken har begått vissa handlingar, varför polisen har kontaktat ordningsvakterna och beordrar dem (!) att kvarhålla pojken. Alltså tillfälligt omhänderta i väntan på polis.

Som ni säkerligen förstår så var jag inte där, men det jag ser i filmen, eller hör, är definitivt inget ”dunkar huvudet” eller ”slår”, jag ser hur vakten med insidan av sin hand trycker bort barnets ansikte, och tar med en bit av hans jacka för att vara på den säkra sidan.
Det är jävligt otrevligt att bli spottad i ansiktet, oavsett vem som spottar.

Jag ser också hur vakten vid ett tillfälle trycker ner pojkens överkropp mot golvet, varpå huvudet – eftersom det är anslutet till kroppen – följer med. Ett avstånd på ett par (kanske typ 4-5) centimeter. Är det den biten man menar är ”dunkar huvudet i marken” möjligen?
Det är inte alls ett ovanligt fenomen att frihetsberövade – unga som gamla – dunkar sitt eget huvud i golv och väggar, i syfte att få medhåll från publik, alternativt för att anmäla vakten.

Ni kanske inte tänker på det, men jag gör det – hur varje rörelse vakten gör är en reaktion på något barnet gör.

Jag tror att anledningen till att man väljer att grensla barnet istället för att som brukligt lägga den frihetsberövade på mage är att barn är mindre till växten och mer ömtåliga än vuxna, således är det säkrare för pojken att ligga på rygg, eftersom inget tryck i det läget hamnar på hans bröstkorg.

Ser det bra ut? Naturligtvis inte.
Är det övervåld? Well… Eftersom ordet inte existerar inom juridiken, så nej.
Misshandel? Det är upp till åklagare att med hjälp av polisen utreda, och åtala om man finner misstanken grundad. Slutligen upp till tingsrätten att bedöma.

Moraliskt fel? Kanske. Jag är inte rätt person att svara på det, men jag inser att det är en fruktansvärt jobbigt situation för alla inblandade, mentalt.

Men, jag tror inte de här vakterna har något att frukta från rättsväsendet i det här fallet.
Jag hoppas förvisso att både vakterna och pojken får den hjälp de behöver för att gå vidare med en lärdom i bagaget.

Som jag har skrivit förr, så är att agera mot barn en av de absolut värsta sakerna med mitt jobb. Man gör vad man kan för att barnet inte ska göra sig illa, men när det enda barnet vill är att göra sig själv illa…

11 svar till “Om att ingripa mot barn

  1. Kenneth Fagerberg 11 februari 2015 kl. 18:08

    Bästa jag läst om den här händelsen! Kenneth/ Norrköping (själv väktare, i bl.a. gallerior, till yrket)

  2. Antonia 11 februari 2015 kl. 18:49

    Jag reagerade också över överdriften i media.

  3. Anton Vikström 12 februari 2015 kl. 22:19

    Håller med om det mesta; har svårt att se ”dunkande”. Jag är också irriterad över hur diverse media säger saker som ”Nioåring plankade. Fick huvudet dunkat i marken” som om vakternas uppgift var att utdela spöstraff i rätt proportion, och inte att förhindra att de drar. En sak dock: nära slutet av filmen, efter att vakten har hållit nere pojken still ett tag, så ser det ut som att han armbågar pojken i ansiktet (jag såg ej detta först utan fick se om när det påpekades i en tidning). Man ska inte uttala sig innan utredningen är klar, men det vore kul att få nån vakts perspektiv på vad det är som sker.

    • vaktjavel 13 februari 2015 kl. 12:00

      Haha, skön formulering, och ibland är det enligt media vår enda uppgift. Som vi kategoriskt misslyckas med.

      Jag har sett filmen två gånger, det räcker för mig, men jag kan inte minnas någon armbåge.
      Jag ser ju hur vakten trycker undan killens mun/ansikte, kanske är i samband med det man eventuellt ser en armbåge? Tyvärr kan jag inte ge dig något perspektiv i den frågan, mer än så.

  4. Lina 13 februari 2015 kl. 11:07

    Pga sådan förvriden mentalitet Sveriges barnen far illa,även om det är varken krig,pest eller fattigdom i landet och vi betalar stora korvar varje månad för offentliga tjänster. Men Inte för sådana där som att misshandla barn-det vill vi inte ha ens gratis och för sådana ”tjänster” ni borde betala själva för- i form av skadestand för offer och deras föräldrar.

    • vaktjavel 13 februari 2015 kl. 11:56

      Perfekt, du och några andra experter på internet har sagt er mening, då kan vi ju ta fram tjära och fjädrar för någon utredning behövs ju tydligen inte.

      Jag brukar betala med pengar, varför betalar du med korvar?

      Allt är inte alltid som det ser ut, men ibland är det värre än det ser ut.

      • Lina 13 februari 2015 kl. 12:10

        Hoppas att alla ”ordningsvaktbolag” ska avvecklas. Jus nu det står inte för ordning utan för oreda och för barnmisshandel. Jag läste ditt sjuka inlägg om ungdomar i tunnelbana som plankade nu också. Håll dig borta från barnen. S.k.vaktbolag bara måste avskaffas. Det räcker med polisen som borde avväpnas eller så samhället, särskild kvinnor, barnen, handikappade och tonåringar måste kunna bära med sig lagligt pepparspray för att skydda sig mot rabiata galningar.

      • vaktjavel 13 februari 2015 kl. 12:38

        Vilket inlägg har du läst, vad var titeln på det? Minns inte alla inlägg jag skrivit tyvärr.

        Det är din åsikt, du får ha den. Men kan du inte svara på frågorna istället?

  5. Henrik 13 februari 2015 kl. 22:10

    Det värsta är att en vakt behandlat ett BARN fel, det nästa värsta är att kunskapen om barn överlag är så katastrofalt kass. Var finns barnperspektivet hos ordnings / säkerhetsvakter? Var finns kunskapen om barns känsloutveckling? Förväntar ni att en 9-åring (som i detta fallet dessutom har traumatiserats av att vara ensamkommande etc) ska ha samma moral som en vuxen människa? Vad fan är det för fel på er? En närstående till mig som försvarar ordningsvakten låg i sina föräldrars säng till han var 11 år själv, men att en 9-åring med behov av betydligt större hjälp ska agera som en vuxen är …nä, jag förstår inte, men jag är å andra sidan lärare med magisterexamen i barns känslor och moralutveckling (det är lite kul att just moralen hos ordningsmakten i vissa fall understiger den hos en genomsnittlig 9åring…lite pinsamt tycker jag). Det finns exempel på polisenheter i andra länder som med bestämdhet tar avstånd från denna typ av hantering av barn. Men här i Sverige försvarar polis och säkerhetsvakter till varje pris ett övergrepp som går emot barnkonventioner och lagar, det finns väldigt lite självkritik, vilket i sin tur skadar förtroendet för yrkesgrupperna i fråga. Som tur är har vi en reko rikspolischef som öppnar för en förändring i utbildningen. Men lyssna lite på experter, som har lite mer på fötterna än 2 veckors utbildning, det skadar nog inte. Till exempel http://hejlskov.se/blog41.html

    • vaktjavel 14 februari 2015 kl. 16:28

      Du och flera med dig tycker att vakten agerat fel, men jag vet fortfarande inte riktigt ur vilken synvinkel ni ser det; juridiskt eller moraliskt.
      Moraliskt är det möjligen klandervärt att agera öht mot ett barn, juridiskt är det som jag ser det inga större konstigheter.

      Det största problemet med det här ingripandet är att människor ser samma händelse på olika sätt – du kan, liksom Bo Hejlskov, se att vakten ‘sitter’ på barnet, medan jag och flera med mig ser att vakten har knät/knäna i golvet vilket då skulle tala emot risken för lägesbetingad syrgasbrist. Vem av oss som i slutändan har rätt får vi kanske aldrig veta.

      Tanken har inte slagit dig, förmodar jag, att det här var ordningsvaktens absolut sista alternativ? Jag vet inte heller om så var fallet, men jag vill förutsätta det utifrån mina egna erfarenheter, och med den kännedom jag har om branschen och dess utbildningar.

      Berätta gärna vilken paragraf i barnkonventionen som kan appliceras direkt utan tolkning på ordningsvakter.
      Såvitt jag läst mig till så är barnkonventionen riktad mot föräldrar, skolor, myndigheter som dagligdags jobbar med barn. Jag har på mina sex år i tunnelbanan bara vid ett tillfälle tagit tag i någon som varit tydligt under 15 års ålder, då var det ett grepp i överarmen som fick önskad effekt.
      Så ofta stöter jag på barn, så även om vi fick extensiv utbildning i ämnet, gör bristen på tillfällen då det faktiskt används att utbildning med stor sannolikhet skulle vara bortkastad.

      Givetvis är läget helt annorlunda om man – som många tyckare – jobbar på förskola, sluten ungdomsvård, LVU-hem, och liknande.

      Du säger att moralen hos delar av ordningsmakten ibland understiger en genomsnittlig nioårings, det är ett intressant uttalande, eftersom moral är något högst relativt, subjektivt och föränderligt. =)

  6. Ping:Tvångsdialog | Vaktjävel

Kommentera

