Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Ett lästips om brott i krogmiljö

Jag har nu lyckats ta mig igenom en hel lönehelg, fredag till och med söndag, och jag känner mig lite ställd.
Sportlov.
Lönehelg.
Recept på katastrof…
Det var en av de lugnaste helger jag kan minnas att jag jobbat.

Jag har ingen som helst aning om varför det var så, eller blev så, men så var det.
Det har lett till en del samtal mellan mig och kollegan, och en del läsning på det dära Internet, där jag bland annat hittade det här ytterst tänkvärda inlägget från kollegan på ovblog.se, där han förklarar begreppet och handlingarna som leder till att man grips för brottet Missbruk av Urkund.
Jag tänker faktiskt inte fördjupa mig nämnvärt i det, då det mesta som finns att skriva utifrån ordningsvakters perspektiv står i det ovan nämnda inlägget.

Det som är mest tänkvärt tycker jag är förövarnas unga ålder, där min relativt ringa erfarenhet (eftersom jag inte jobbar så mycket i krogvärlden) inte skiljer sig så mycket från artikelförfattarens.
Tjejer, 16-17, ibland uppåt 19 också. Men, det förekommer också att killar använder samma knep.

Min förhoppning är att ni som är i ungefär den åldern läser inlägget på ovblog.se, och ni som har syskon eller barn i den åldern bör också läsa det, och faktiskt prata med barn och/eller syskon.

Det är, som det framgår i artikeln, ett oerhört dåligt sätt att inleda sitt vuxenliv.
Ett vuxenliv man dessutom inte behöver ha någon brådska in i. Det är fyllt av jobb, räkningar, och annat tråkigt.
Slutskattebesked.
Amortering.
Bolånekalkyl.
Trängselskatt.
Löneslav.
Ansvar.
Hur kul låter det egentligen…?
Så nej, ungdomar, fortsätt vara ungdomar tills ni har rätt ålder inne. Om det är så viktigt att gå på krogen, så är det värt väntan. Man hinner lära sig mycket om sig själv och sina kompisar under den tid som går från att man nyligen fyllt 16 till dess man fyller 18, och det kommer vara nyttiga saker man lär sig.

Och som en liten uppvärmning inför ett kommande inlägg vill jag lite elegant tipsa om dessa artiklar:
https://polistidningen.se/2011/11/donna-fran-ronnaar-forsta-poliseleven-i-sloja/ (publicerad 30 nov 2011)
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2369003–antligen-ute-i-yttre-tjanst- (publicerad 4 feb 2014)

Läs, begrunda, och tänk på begreppet signalvärde, så återkommer jag snart och hoppas på lite debatt i kommentarsfältet. =)

 

Kommentera

