Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Det stora Landet i väst

Jag sökte runt lite här på wordpress.com efter ‘tags’ som skulle kunna ge mig något matnyttigt att läsa, så jag sökte bland annat på ‘security’, och hittade då denna länk:
http://wzakcleveland.com/3588751/security-guards-lose-their-jobs-after-taking-pictures-with-tom-brady/

I korthet handlar det om två säkerhetsvakter på Reliant Stadium i Houston (Texas) som blev en liten smula ”starstruck” efter NFL-matchen mellan Houston Texans och New England Patriots.
De träffade nämligen Tom Brady, en av NFL:s absoluta stjärnor, och passade på att bli fotograferade med honom.

De avskedades då de ansågs ha brutit mot företagets (och arenans) policydokument om att ingen anställd personal får be spelare om bilder eller autografer på arbetstid.

I Sverige har många företag liknande bestämmelser, inte uttryckligen om autografer och bilder av ”kändisar”, mer generellt hållet är det opassande att ta vissa typer av bilder på jobbet. Och det är inga konstigheter i det, speciellt inte när man jobbar i en säkerhetsklassad miljö. Men det gör inte jag.

Det händer ibland att folk, både tjejer och killar, efter en kortare pratstund vill figurera på bild med en eller flera ordningsvakter (eller väktare, skyddsvakter, poliser, brandmän, etc.)
Vissa ställer upp på det förbehållslöst, andra ställer aldrig upp, och alla har de sina skäl.
Själv försöker jag vara selektiv, och frågar ganska ofta varför, och vad de ska med bilden till.
Om svaren är tillfredsställande ställer jag upp.

Men, om jag såg typ Metallica glida runt i tunnelbanan i Stockholm (…) – skulle jag få sparken om jag ber dem om att få ta en bild med dem?
Knappast troligt, men det är kanske ändå tur att det i Sverige är ganska tunnsått med kända kändisar. 😉

Kommentera

