Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Du har råd med en snabb bil…

…men du har alltså inte råd eller lust att betala böterna det medför att faktiskt nyttja kapaciteten i det fordon du framför?

Jag förstår.
Jag tycker inte heller det är särskilt roligt att betala böter.

Men att skriva på Facebook, twitter eller liknande medier att ”Hastighetskontroll på Xvägen, i höjd med Ygatan!” lär ju knappast hjälpa någon?
De som vill köra fort gör då det någon annanstans, och anledningen till både hastighetsbegränsningar och -kontroller är ju inte per definition att bötfälla/straffa folk för fortkörning, det är en förebyggande metod avsedd att få ner hastigheterna generellt, men speciellt där kontrollen utförs.
Vissa områden har kontroller oftare än andra, av olika skäl, men ett ganska uppenbart skäl är statistiskt säkerställda fortkörningar, samt skola eller barn i närheten.

Sen tycker jag också att det alltsom oftast är roligt att köra fort, men jag försöker hålla den saken till ett minimum.
När jag åker hem från jobbet på natten/tidig morgon är det knappt en enda bil ute, ändå ligger jag i princip med 4-5km/h marginal från den reglerade hastigheten. Varför? Ja, för att så bråttom har jag helt enkelt inte.
Jag skulle spara cirka 2 minuter om jag körde i 90 istället för 70 hem efter jobbet. Visst, två minuter kan vara värt mycket, om tjejen har värkar och ska föda, farsan har åkt in akut till sjukan, eller något liknande.

Det är också en extrem skillnad på fortkörning och vårdslös körning. Att bara köra fort rakt fram i vänsterfilen på E4 är inte ett jätteproblem. Ett betydligt större problem – som jag ser det – är de som kör fort i alla filer, samtidigt, och gärna byter fil utan att meddela medtrafikanter om det.

Vidare kan jag, lite i försvar till fortkörare, tycka att det byggs och stadsplaneras väldigt konstigt. Skolor byggs vid tungt trafikerade vägar eller tvärtom, varpå hastigheten sänks till 30 på en sträcka det egentligen är fullt möjligt att ha 50, 60, eller 70 på.
Det är idiotiskt.

Och ni som sätter upp skyltar om lekande barn – lär era ungar att inte leka på vägen!
Eller så låter ni dem leka på ett tågspår och försök hävda att tåget har väjningsplikt…
Visst har jag som bilförare skyldigheter, absolut, men det innebär inte att du som fotgängare eller cyklist inte har några skyldigheter.

Vad hände med ”Se åt höger, se åt vänster, se åt båda hållen” innan man går över gatan, som exempel?
Att kliva ut på ett oövervakat övergångsställe med hörlurar (till synes inkopplade och fungerande) samt fipplandes med mobiltelen är faktiskt inte speciellt smart.
Vad är det som säger att jag faktiskt ser dig? Jag såg dig stå vid övergångsstället, tittandes från övergångsstället, och innan jag vet ordet av är du på god väg att kliva ut i gatan, när föraren i bilen framför mig – liksom jag – gjort bedömningen att du inte har för avsikt att gå över gatan…

Några tips i all välmening.
* Du som cyklar/kör moped på väg lyder under samma bestämmelser som övriga fordon. Rött är rött, och det betyder stopp.
* Du som går där trottoar saknas – gå på vänster sida av vägen i din färdriktning!
* Du som kör ut din barnvagn mot röd gubbe för att ”se” om bilarna stannar – sterilisera dig själv och gör sedan världen ytterligare en tjänst…
* Det skadar inte med reflexer under vårnätter…
Och sist men inte minst:
En bil är hård. Din hund, ditt barn, och du, är väldigt mjuka i jämförelse.

Jag stannar mer än gärna för att släppa någon över ett övergångsställe, men jag tycker det är en självklarhet att man som gångtrafikant söker ögonkontakt med föraren i bilen. Får jag ingen ögonkontakt förutsätter jag att du inte ska gå över gatan.

3 svar till “Du har råd med en snabb bil…

  1. Antonia 5 maj 2013 kl. 20:59

    Jag håller med dig i allt. Förutom en sak.
    Det är svårt att ha ögonkontakt med föraren då glaset blänker och jag ser inget av föraren..
    Vilket gör att jag kan heller inte avgöra om hen ser mig eller hen råkar flipra med sin mobil vilket också vanligare idag.
    (Jag är dock en av få som inte äventyrar mitt liv och har aldrig så bråttom att jag kliver ut framför bilar. )

    • vaktjavel 8 maj 2013 kl. 14:51

      Det kan jag hålla med om att det är, men för egen del räcker det ofta med att jag ser gångtrafikanten söka min blick, så förstår jag att han eller hon tänker korsa vägen.

      • Antonia 8 maj 2013 kl. 20:16

        Samtidigt att du förstår så jag förstår fortfarande inte om du kommer att stanna. 🙂 med en tydligt signal kunde man snabba upp förloppet. Typ blinka med ljuset. Eller nåt.

Kommentera

