Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Bloggen når nya höjder!

Igår, fredag den 9 februari, blev jag  smått extatisk av att nå 90 likes på Facebook, och när jag vaknade vid 06 i morse (vem fan vaknar 06 en ledig söndag utan planer?!) hade jag fått 14 mail från Facebook, där vart och ett av dem var ett meddelande om att en ny person ”gillat” Vaktjävel på Facebook.

Nu tycker jag vi firar, här bjuds på tårta!

Chokladtårta till alla läsare!

Tårta åt alla läsare, som tack för att Ni läser vad jag skriver.

Jag skrev ett inlägg igår om hur stort jag tycker det är att 90 personer vill ta del av det jag har att säga, antingen för att de är intresserade av mina tankar kring jobbet, någon kanske följer för att den har dåliga erfarenheter av ordningsvakter, eller bra erfarenheter. Jag vet inte varför Ni väljer att följa mig, eller läsa det jag skriver, men jag tycker att det är väldigt roligt som sagt, att så många är intresserade av det jag har att komma med.

Och i ärlighetens namn har jag ju inte haft så mycket att komma med på sistone.
Det beror dels på omstruktureringar i uppdraget från SL:s sida, dels på förändrade arbetstider. Vi (jag och min kollega) har inte haft några ”case” att tala om, och det som händer andra verkar hända på de vändor jag inte jobbar.
Sen ses det kanske som ‘fult’ på något sätt att skriva om det som händer andra, dvs. om någon annan patrull har ett jobb som är en smula utöver det vanliga, men jag hoppas att folk – både kollegor och Ni läsare – kan ha överseende med detta, åtminstone för ett tag framöver.

Jag vet att en kollega på annat bolag åtminstone tidigare har twittrat om händelser i realtid, både sina egna ärenden men också andra patrullers ärenden. Till mitt försvar, om man ska jämföra, så skriver jag extremt sällan i realtid, och jag försöker i det yttersta att undvika namn på platser och personer, jag försöker till och med att inte beskriva platser eller personer alltför ingående, just för att integriteten hos både kollegor och klienter ska förbli så intakt som möjligt.

Dock så hade kollegan och jag ett litet case härom vändan. Vi stod i godan ro någonstans och gjorde allt det vettiga vi vanligtvis gör på jobbet, dvs. titta på människor, prata med människor, dricka te, äta godis, titta på andra människor, och så vidare.
Vi blir hur som haver skickade till en ändstation, och miljön på de flesta ändstationer kan ofta beskrivas som ”lätt fientlig” mot ordningsmakten överlag. Hur som haver, på vissa ändstationer har man för förarens skull stationerat två väktare, som i sin tur noterat en berusad och aggressiv man på stationen. Tågen har slutat gå för kvällen vilket mannen vägrar inse.
Vi kommer till platsen och försöker förklara för mannen att det inte går några fler tåg. Han säger att han väntar på sin fru, vilket vi kallt konstaterar är någon form av missförstånd eller rent skitsnack. Vi ber honom lämna stationen då den ska stängas och låsas, men han vill åka med nästa tåg som går om fyra timmar…

Det går till den punkten att både jag och kollegan får nog och tar tag i mannen samtidigt som vi säger att han måste gå ut eftersom stationen ska stänga. Mannen börjar direkt med att göra motstånd, och kollegan tappar sitt grepp om mannens arm, som han i det läget försöker nå mig med. Jag har ett godkänt grepp om hans arm, men vill att kollegan ska komma tillbaka in, så jag tar min lediga (höger) hand och siktar på näsan. Upp över axeln, handflatan ifrån munnen, och tryck upp näsan. Det är mycket obehagligt för den utsatte, men ger inga skador.
Dock vet jag nu till nästa gång att det går mycket bättre om personen faktiskt har en näsa… Jag tänkte för stunden inte på mannens mongoliska ursprung, vilket fick medföra andra grepp för att få kontroll över mannen.
Kollegan kom tillbaka och vi avlägsnade honom enligt konstens regler.

Väl utanför stationen ville han ha hjälp att hitta hem…

Kommentera

