Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

”Polishatet i segregerade förorter spårar ur.”

Jag tänker inte skriva så mycket just nu, men jag vill tipsa om en riktigt läsvärd artikel på Newsmill.
Det är polisen Martin Marmgren som skrivit artikeln.

Håll till godo!

http://www.newsmill.se/artikel/2012/08/30/polishatet-i-segregerade-f-rorter-sp-rar-ur

 
Ett axplock:

Jag är hjärtligt trött på att höra ursäktande och bortförklarande undanflykter då grova brott begås mot människor som också är av kött och blod.
Mina kollegor kunde ha blivit invalidiserade för livet av den där stenen.

Denna händelse är inte ens unik. I områden som Tensta, Rinkeby och Husby utsätts poliser, väktare, ordningsvakter och till och med brandmän regelbundet för bakhåll och stenkastning. Man ringer in falska larm om bränder och lägenhetsbråk för att locka in oss i gränder runt vilka det finns byggnader där man samlat stenar på hög som regnar ned på den första patrullen som anländer.

4 svar till “”Polishatet i segregerade förorter spårar ur.”

  1. Daniel 1 september 2012 kl. 22:53

    Tjena, kommer möjligen in på väktarutbildningen i sthlm , och därefter pyt och anställning på något bevakningsföretag i sthlm.. Vilka förorter anser du att man bör säga att man vill undvika om man faktiskt kan få önska bort endel ? Sen vet jag visserligen inte hur de funkar, de kanske skickar fler väktare och dessutom sånna med mer kött på benen till ställen som rinkeby, tensta, stälje, fitja , husby å kista ? Ser själv gärna att jag hamnar i centrala sthlm där jag heter väldigt bra, trotts att jag inte är ifrån sthlm. ( hittar rätt bra i många utav de lite finare förorterna också )

    Tacksam för svar 🙂

    • vaktjavel 7 september 2012 kl. 23:49

      Daniel:

      Tack för lovorden! =)
      För egen del var det bra länge sedan jag jobbade som just väktare, men företagen är ju desamma som alltid, och jag har svårt att tänka mig att man får ”välja” när man väl får fast tjänst. Det brukar vara ”Denna tjänsten, eller ingen tjänst”, alternativt vänta på bättre/roligare tjänst.

      Jag tror faktiskt att du får bättre svar på den frågan på till exempel något väktarforum såsom det här: http://vaktare.nu/

      • Daniel 9 september 2012 kl. 11:25

        ingen orsak 🙂 Får kolla upp på forumet.. Å se vad dem säger.
        Kanske är lite för mkt utav önsketänkande att kunna välja lite själv med område..

        Och tack för svaret !

  2. Daniel 1 september 2012 kl. 22:57

    Glömde tillägga att jag gillar din blogg och att du bör skriva mer inlägg relaterade till jobbet i mån utav tid givetvis. Då jag är oerhört intresserad utav bevakningsbranschen och förhoppningsvis kommer in ! 🙂

Kommentera

