Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Reaktion: Ulf Brunnberg, feminism, kvotering

Som några av er vet berör jag ibland politiska fenomen i den här bloggen, och jag kan inte undgå att fundera över Ulf Brunnbergs uttalanden i intervjun med Slitz. Då jag inte prenumererar på tidningen i fråga, eller känner för att läsa den på Pressbyrån så har jag helt enkelt inte läst hela intervjun.

Men, av det jag har läst att döma, så tycker jag ändå att Ulfs kommentarer om Karen Gebreabs tragiska öde på häktet i Flemingsberg den 3 oktober 2011 har sina poänger.
Måhända väljer han ett mycket olyckligt exempel, men faktum kvarstår: Anställda på just det häktet har skrivit brev till justitieministern och påtalat det allvarliga i situationen, efter att facket ställt krav på arbetsgivaren (Kriminalvården) om att åtgärda bristerna i bemanning då ensambemanning förekommit under felaktiga former.

Jag vill förtydliga att jag tycker det som hände Karen var oerhört tragiskt och fruktansvärt onödigt, eftersom det hade gått att förhindra.

Poängen Ulf har, eller en av dem åtminstone, består i att olika individer är olika väl lämpade för olika jobb.
Ibland är de fysiska förutsättningarna avgörande, ibland är de mentala förutsättningar avgörande.
I mitt yrke till exempel, verkar många tro att man måste vara ”stor och stark” för att klara av jobbet, och i viss mån så stämmer det. Haken är att gissningsvis 90-95% av jobbet går ut på att kommunicera med människor, och för det spelar det verkligen ingen roll om du är man eller kvinna, lång eller kort, tjock eller smal, stark eller svag.
Men de där sista 5-10% av jobbet är den delen där man faktiskt riskerar att skadas, eller i värsta fall mista livet, som ju tyvärr Karen gjorde.

Visst, om du klarar 90-95% av jobbet så gör du förmodligen ändå ett bra jobb, särskilt om man tar hänsyn till arbetsmiljö, risker, omkringuppgifter, och så vidare.
Själv är jag 1,92 lång, och vägar strax över 100kg. Jag är inte vältränad, men det finns råstyrka när det behövs.
Om min kollega är 1,62 och väger runt 69kg och inte vältränad, så har hen en mindre råstyrka än mig.
Är alla med så långt? Bra.

Buset slår inte lösare för att du är tjej.
Buset springer inte långsammare för att du är tjej.
Brandslangen väger inte mindre för att du är tjej.
Medvetslösa människor väger inte mindre för att du är tjej.

Givetvis finns det busar som slår lösare för att de ställs mot just en tjej, eller springer långsammare för att en tjej jagar dem, men då handlar det enligt min tämligen ringa erfarenhet om en lek, katten och råttan, där busen förstås är råttan som katten jagar. Man måste dock alltid vara medveten om att råttan när som helst kan få för sig att bli katten, som i Flemingsberg.

Däremot, och det här är viktigt, är jag av den bestämda åsikten att rätt person ska vara på rätt plats, inte på grund av kön, religion, etnicitet eller liknande, utan den lämpligaste personen ska få jobbet, utifrån uppgiftens art och dess krav på egenskaper hos den sökande.

Det finns jävligt gott om kompetenta ordningsvakter och poliser av bägge könen. Hur det är ställt i brandförsvaret vet jag faktiskt inte, men vad jag vet är att det till nyligen har varit olika krav för fysisk uthållighet och prestation för kvinnor respektive män på Polishögskolan.
Kan det månne vara likadant inom brandförsvaret?

Personligen känner jag att det spelar ingen som helst roll om personen som drar ut mig ur ett brinnande hus, eller ett bilvrak, är man eller kvinna, religiös eller inte, svart eller vit. Du får gärna se ut som en spräcklig Pokémon, bara du har kompetensen att klara det du till syvende och sist är anställd för; att rädda liv.
Jag kommer ändå ge dig all tacksamhet jag mäktar med.

Nu menar jag inte att alla poliser eller BF-personal ska vara kroppsbyggare och se ut som en V-formad Lego-gubbe, men en rimlig grund är att alla klarar att springa ”brandmanstestet” på samma tid oavsett kön, lyfter samma vikt, osv osv. Intressant är att man i Skåne helt enkelt sänkt de fysiska kraven för att tillgodose kvinnors önskan att jobba inom brandförsvaret. På gott och ont, förstås.
Om man sänker till exempel fyskraven så borde man också höja andra krav, annars gör det bara att du har fler kvinnor i kåren vilket är en politisk önskan och i sig självklart inget ont, men jobbet klaras i värsta fall sämre.
Och som många av er förstår så är det just de värsta fallen man utbildar sig för, både inom OV-yrket, polisen, sjukvården och brandförsvaret.
Detsamma gäller självklart också om man kvoterar in en blekfet, otränad, medelålders man som mig. Den som anställde mig (i nuvarande form) som brandman skulle behöva undersökas av många Vitrockar.

Jag tror dock att om en man med min uthållighetsnivå blivit anställd som polis eller brandman hade det blivit ett jäkla oväsen om att man diskriminerar kvinnor och att han inte är lämplig utifrån sin fysiska prestationsförmåga. Varför resonerar man inte så när det gäller kvinnor också?

Slutligen undrar jag, om du som kvinna blir anställd i ett mansdominerat yrke såsom brandförsvaret, eller polisen…
Vill du ha jobbet för att du har bevisat att du klarar det, eller vill du ha det för att du är kvinna?
För övrigt finner jag det väldigt intressant att en del kommentarer via Twitter och diverse bloggar tycker att Ulf förtjänar stryk, avlivning och kastrering för sina åsikter…
…samtidigt som dessa personer hyllar Nallebombningen för yttrandefrihet i Vitryssland…

 

Relaterat:
http://genusnytt.wordpress.com/2011/05/30/brandutbildad-nobbades-nagelskulptris-fick-jobbet/
http://www.tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Min-asikt/Fyskrav-kraver-forskning/
http://emelieullberg.blogspot.se/

Kommentera

