Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Uppdrag: Midsommarhelg

Hej på er!

Jag vet inte om jag nämnt det, men jag är sedan unga år något av en nattmänniska, vilket återspeglat sig i de senaste årens val av tjänstgöring. Under mina dryga tio år i branschen har jag jobbat dagtid i kanske totalt två år.

Idag, midsommarafton, gör jag ett undantag och kör ett extrapass på de för normalt folk behagliga tiderna 09-17.
På lördag och söndag kommer jag också att jobba dagtid, 12 timmars-pass i bil. En riktigt bra kollega är garanterad på lördagen åtminstone, ser fram emot att jobba med honom igen. Min glassbudget för passet ligger på 100:-, men är ytterst flexibel.

Jag misstänker att den största delen jobb i helgen kommer vara ungdomar, främst med utländsk bakgrund, som kanske inte har den traditionella anknytningen till midsommar som många infödda har. Utöver det tror jag väl att hemlösa får mycket av vår fokus, men jag kan förstås ha fel och allting kaosar ur…

Så, när ni tar den första tuggan på sillen och törstigt kastar i er den första nubben, så står jag på en (förmodligen tom och öde) station någonstans och erbjuder trygghet till de som trotsar traditionerna, och till de som inte har någon att upprätthålla traditionerna med.

Jag önskar Er allihopa en glad midsommar!

Dans runt midsommarstången. Foto: Peter Westrup (imagebank.sweden.se)

Och ni som ska ut i trafiken; vänta med det tills ni är både nyktra och utvilade. Midsommarhelgen brukar kantas av svarta rubriker om trafikolyckor.

PS: Jag återkommer efter helgen med vad jag tror blir en ganska mager rapport om helgens arbete.

PPS: För övrigt har jag hittat en köpare till våra JAS-plan…
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/syrisk-stridspilot-flydde-med-mig-plan_7295987.svd

5 svar till “Uppdrag: Midsommarhelg

    • vaktjavel 23 juni 2012 kl. 19:04

      Ja, vad ska man säga… I vanlig ordning är inte upprinnelsen till händelsen med i filmklippet, och jag har bara skummat igenom klippet efter 05:30 eftersom det mest är en massa fulla människor som står och skriker.

      Jag var heller inte där, så jag har ingen aning om vad som egentligen har hänt.

      Det jag ser är en eller två personer som – med SKYDD från OV – försöker hjälpa sin kompis som svimmat eller något liknande, samt en hel flock med mer eller mindre berusade människor som har fått för sig något, och det verkar som att de tycker det är OV’s fel att personen har svimmat.

      Vimsigt hur som helst.
      Dock inte midsommarhelgen… 😉

      • a 23 juni 2012 kl. 22:56

        Det var ungefär det jag såg, men jag hoppades på att du hade mer information än mig 😉

        Något vimsigt som vanligt, dåligt filmat, saknar information om vad som skett före och varför det är så hetsk stämning. (som vanligt)…..

        undrar om någon mer har info om vad som skett. Jag söker på flashback, men det mesta handlar om gnäll om övervåld, och andra som (!!) försvarar O.V

      • vaktjavel 23 juni 2012 kl. 23:22

        Mja, lite mer info sitter jag faktiskt på, men det är ingenting jag tänker avhandla just nu faktiskt.

        Dock så kommer videon förmodligen få ett alldeles eget inlägg snart, då kanske det finns mer att ta på.

  1. a 24 juni 2012 kl. 15:14

    Gott! Ta hand om dig så länge!

Kommentera

