Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

En glimt av humor i all misär

Jag har länge tänkt skriva ett inlägg, med nyttigt och intelligent innehåll… Yeah, du läste rätt.
Men det här är inte det inlägget, tyvärr. Jag har helt enkelt inte samlat ihop en tillräcklig, vad ska man kalla det, ork eller lust kanske, att sätta mig ner och skriva sådär långt och uttömmande som jag brukar.

Vissa av de saker som nyligen hänt har jag delat med mig av på Facebook i form av citat och händelsebeskrivningar av det mycket, mycket korta slaget.
Andra saker har jag behållit för mig själv av olika skäl.

En av de skönaste händelserna jag varit med om på sistone var ändå en LOB jag och kollegan hade en solig kväll, precis när vi skulle ge oss av mot områden där mat står att finna.
En man med (skulle det visa sig) finskt ursprung hittades ombord på tåget, packad som en sill inlagd i vodka.

Full man liggandes i tåg

Full man utslagen i tåg. Mannen på bilden har inget samband med texten, mer än berusningsgraden.

Vi pratar med honom, och det visar sig ganska snabbt att han är på helt fel sida av stan, och vi hjälper honom av tåget. Han vill inte alls ha vår hjälp utan säger givetvis ”Jag kan gå själv!” och går. Ungefär ett steg, sen ramlar han framlänges, handlöst, rakt ner på plattformen.
Som tur är var mannen ganska mjuk i både kropp och själ, inga skador uppstod, men nu ville han åtminstone ta emot vår hjälp.

Väl inne i trygghetsrummet (om man nu kan kalla det så; ett avskilt utrymme mer…) så gör vi en skyddsvisitation mest för sakens skull, men den föregås av frågan ”Har farbror något farligt på sig? Kniv? Pistol? Kanon?”, varpå mannen höjer hakan och blicken samtidigt, fixerar kollegan med blicken, höjer ena handen med ett varnande finger, och utbrister: ”UBÅT!”

Vi skrattar (jo, vi kan sånt också) gott åt det som uppenbarligen är ett skämt, och småpratar med mannen. Till slut kommer vi lite till vägs ände, varpå jag frågar ”Vad heter farbror?”, och svaret är lika klockrent som det är otippat.
De flesta brukar svara att jag ska skita i det, eller dra åt helvete, eller typ Sture.
Farbror svarar med hög röst att han heter ”Finnjävel!” och flinar pillemariskt åt oss igen.

Till slut kommer polisen och kör in mannen för tillnyktring, och mannen verkade oroväckande nöjd med hur händelserna utvecklades.

====

Just det, jag glömde nästan!

Jag och kollegan avvisade (eller avlägsnade, jag minns faktiskt inte exakt) en ung kvinna från en station p.g.a hennes ordningsstörande uppträdande (tjafsade och skrek åt spärrvakten, skrek åt oss trots att vi bara iakttog situationen, skrek åt andra resenärer…) och berusning. När hon når toppen av upprördhet och inte längre har några ens bristfälliga argument så kommer hon i likhet med många andra in på området allmänt känt på utrikiska som ”namecalling”…

”Ni är fan… misslyck… *hick* MISSLYCKADE PILOTER!!

Ja, vad ska man säga… (och JA, hon betonade ”piloter”…)

3 svar till “En glimt av humor i all misär

  1. Antonia 24 maj 2012 kl. 10:36

    Jag beundrar det ni gör. För jag skulle inte klara av berusade människor. Och vara snäll och trevlig.
    Har någonstans svårt att förstå varför supa skallen av sig. Så förnedrande och löser verkligen inget. Att tappa kontrollen över sig själv och över sina handlingar ……
    Men gubben hade helt klart humor.

    • vaktjavel 7 juni 2012 kl. 14:30

      Antonia, jag förstår dig helt och hållet. Men man vänjer sig, på gott och ont.
      Som du säger, berusning löser ingenting, även om jag förstår de som väljer att ta till flaskan för att för en stund slippa sina sorger.
      Förnedrande kan det bli, och oftare så ju yngre man är, tycker jag. Fast ju yngre man är, desto mindre av det förstår man väl, antar jag…

  2. Tarja 24 maj 2012 kl. 14:31

    Haha! Vilken lycka att jobba så!
    Vilka uppslag till L.I.S.T.A.N.!
    Skicka gärna uppslag till den. Jag och Emilia tänker samla LISTAN-citat till en bok, dedicated to Jozz…Olivia.
    Om du vill, naturligtvis…

Kommentera

