Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Ledighet och fritid

Nu har jag lyckats med konststycket att vara ledig några dagar, det känns oförskämt bra dessutom, eftersom jag har ytterligare några dagars ledighet kvar innan verkligheten gör sig påmind igen på fredag kväll.

Min ledighet brukar mest bestå av slappa aktiviteter; tv-spel, bokläsning, film, och självklart i möjligaste mån komma iväg och träffa de kompisar jag inte har möjlighet att träffa när jag jobbar.
I fredags åkte jag kommunalt tvärs igenom stan, vilket i sig var en upplevelse, för att ta mig hem till en kompis.
Väl där så blev det ett par glas vin (Argento, för den som bryr sig) och oxfilé med hasselbackspotatis.
Enkelt och oerhört gott.
Detta följdes av soffhäng och en film (Tropa de Elite 2, för den som bryr sig) som vi inte såg så mycket av, utan vi ägnade oss mest åt att prata om allt mellan himmel och jord. Mest förhållanden och den tillhörande kommunikationen, eller snarare satt vi oförstående inför bristen på densamma i vissa fall. Men det blev en del jobbsnack också, då kompisen i fråga tidigare arbetat som ordningsvakt.

På gott och ont så blir det en hel del jobbsnack för mig när jag är ledig. Det är lättare att umgås med kollegor eller andra nattarbetare, tycker jag, för då är inte kraven på anpassning speciellt höga. Kruxet var väl nu att kompisen i fråga har fått ett nytt jobb, så det var revelj vid 05:30 för hennes del. Tyvärr blev det lite sent eftersom man lätt glömmer tiden när man har roligt och trevligt, men sånt händer.
Kom hem med sista tåget från Centralen, och det var förvånansvärt lugnt för att vara en fredag tyckte jag.

Vissa klagar på att det inte ”finns något att göra” klockan 21:30 en fredag,
men prova 02:30 en tisdag så ska du få se på ”inget att göra”…
Om man räknar bort alkoholkonsumtion på krogen så är möjligheterna till umgänge utanför hemmet klart begränsade, speciellt såhär års när minusgraderna sakta kryper ännu längre ner på termometern.

Man kan säkert åka skidor, pulka, snowboard eller skridskor, men i likhet med till exempel tennis eller fotboll är det ju inte alla som tycker det är särskilt roligt.

Förvisso tog jag en promenad idag, med min syster och hennes hund, och kameran fick följa med och jag tänkte knäppa lite sköna vinterbilder. Men det blåste så pass att dels hade all snö på träden blåst ner, och på bara några minuter blåste det igenom handskar och kläder, så vi valde att ge upp efter kanske en halvmil och bege oss hemåt.

Jag hade hoppats att det skulle se ut ungefär såhär:

© Mikko Lagerstedt

Det såg inte alls ut så.
Hunden trivdes som fisken i vattnet dock.
Tydligen är den gula snön godast, oklart hur hon tänkte där, hundstackarn.

 

Kommentera

