Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

”Dina regler gäller inte här!”

Ja, exakt den frasen fick jag kastad i ansiktet i Rinkeby, av en ung man i 20-årsåldern.
Lite oklart hur han menade där, för ”mina” regler är i det snaraste samhällets regler, eller tydligare uttryckt; mitt jobb är att bidra till att upprätthålla den allmänna ordningen, vilket innebär att säga åt folk som röker inomhus att sluta med det.

Så långt allt väl, den unga mannen står med sina fem kompisar och är tuffast i stan såklart, jag och kollegan väljer att låta honom röka vidare, av flera skäl.
Hade det varit en svensk, ung man med samma attityd, på annan plats, hade historien dock sett annorlunda ut.

I affekt uppdaterade jag min status på Facebook, och jag citerar mig själv här:

”Dina regler gäller inte här!”
Nähe, smuts, dra tillbaks till Somalia då om det passar bättre?!

Inte så värst smidigt uttryckt, och som sagt, uttryckt i affekt.
Självklart sa jag till honom att sluta röka, när han valde att inte lyssna valde jag att gå därifrån, utan att säga ett ord, uteslutande av arbetstaktiska skäl.

Skit påverkar mig, för jag är en människa.
Du kan stå några meter bort och känna ”Åh vad skönt att jag slipper hantera sådana idioter…” medan det är mitt jobb att hantera just de människor du själv inte vill befatta dig med.

Det här var som sagt i Rinkeby, eller ”Lilla Mugadishu” som det också kallas. Inte av mig,
utan av de boende i närområdet.
En somalisk ung man med kriminell bakgrund, kriminella vänner, och på en plats där de är i absolut majoritet eftersom ”alla känner alla” så är det i princip ohållbart att agera mot någon ordningsstörning över huvud taget utan att det blir stor sak av det hela.
Det som tidigare har börjat med tillsägelse för alkoholförtäring som i förbigående har slutat med våldsamma upplopp, stenkastning, knivar och skjutvapen.
Jag vet inte hur din arbetsmiljö ser ut, men ja, som Guns ‘n Roses en gång sjöng, ”Welcome to the Jungle.”

Hade det varit en svensk man, på vilken annan plats som helst, så hade vi agerat. Dock är sannolikheten (baserad på mina erfarenheter från drygt tio år i yrket) att en svensk man skulle säga något så urbota korkat i princip obefintlig. I princip; det innebär att undantag finns.
Och framförallt så hade vi kunnat agera utan att få ett upplopp på halsen.

Men när det handlar om vanliga, enkla arbetsuppgifter som ska utföras, så är de så mycket svårare att genomföra på ett tillfredsställande sätt i just Rinkeby, just på grund av flockmentaliteten, det vill säga att så fort något händer så dras folk till det som händer, som flugor kring hästskit. Det i sig är inte unikt förvisso, det unika är att samtliga ska lägga sig i, gärna passa på att vakten ett eller flera tjuvnyp. Upplopp 101.

Det finns en politisk aspekt också som jag inte tänker beröra med mer än att varken SL eller Polisen hade tackat oss för väl utfört arbete officiellt. Enskilda företrädare, givetvis, men aldrig officiellt. Man ska nämligen inte agera på samma sätt mot invandrare som man ska agera mot ”svenskar”, av för mig väldigt oklara skäl.
Det är synd om invandrare, har jag fått förklarat för mig, och jag är rasist om jag gör mitt jobb mot en invandrare.

Jag har ingen aning om varför det är synd om en ”invandrare” som (uppenbarligen) är född i Sverige,
men jag är väl dum, eller så.
I och för sig vet jag inte varför det är synd om någon på grund av etniska, kulturella eller religiösa skäl i Sverige.

Vissa satt och ondgjorde sig både i kommentarsfältet och via mail över hur ”rasistiskt” det var, och ”det finns ju massor med bra invandrare” och liknande.
Självklart finns det enorma mängder bra invandrare/utlandsfödda/whatnot, men de går under kategorin ”gemene man” för mig, de varken syns eller hörs i jobbet annat än när de kanske ställer en fråga om resväg eller liknande. De sitter i spärrar, de kör buss, de städar, lagar mat, säljer grejer, och vissa är poliser, ordningsvakter, sjuksköterskor…

Förstå att det handlar om en minoritet som konstant och regelmässigt missköter sig. Jag har noll och inget emot invandring som företeelse, eller ”invandrare” som samhällsgrupp.

Men kriminella element ger jag faktiskt inte ett skvatt för.

För svennebanan som studsar upp på det här viset skulle jag också föreslå en omlokalisering, kanske till en inavlad håla nånstans i södra Sverige, typ Sjöbo eller Klippan. Eller Bålsta.

Jag har inte varit i Somalia, men jag kan tänka mig att militären/polisen där inte direkt jobbar med ”mjuka värden”…

4 svar till “”Dina regler gäller inte här!”

  1. skvitt 30 januari 2012 kl. 20:30

    Jag är böjd att hålla med. Du har rätt att visa ilska och frustration. Jag kan dock tycka att det var fel att ge puckot segern, men å andra sidan, jag kanske hade gjort detsamma.

    Jag är inte heller rasist, men jag kan inte med somalierna, det måste jag erkänna. Men det är deras eget fel. Nästan ingen av dem arbetar. Alla vet om det, så det är ingen fördom. De få som faktiskt arbetar är nästan uteslutande kvinnor och de jobbar då som tolkar åt sina landsmän när de är hos socialen, polisen eller sjukvården.

    Ingen annan grupp i samhället är så svårintegrerad som just somalierna. Jag skulle vilja veta varför.
    Man skulle ju kunna tycka att de borde kunna integrera sig lättare i deras egna grannländer där de kulturella och sociala skillnaderna inte är stora. Men inte ens där fungerar det. Och faktiskt, inte en i det egna landet fungerar det ju, som alla vet. Var är felet? Har någon ett svar?

    /Skvitt

    • vaktjavel 31 januari 2012 kl. 17:41

      I mitt sätt att se på saken är det enbart taktiska skäl till att jag inte avlägsnar honom; jag vill som sagt inte ha ett upplopp på halsen.

      Jag är av den bestämda åsikten att man FÅR och BÖR ha kritiska tankar och åsikter om saker här i samhället, allt ifrån ordningsvakters agerande till kvaliteten på skolmat, till migration och integration.
      Det har inte ett dyft med rasism att göra när en utlänning (utlandsfödd/invandrad/född av invandrade, osv) begår dumheter och behandlas därefter, men det faktum att folk antyder ”rasism” i dylika fall säger snarare mer om deras värdering av etniciteten i sammanhanget, än min sådan.

      Däremot håller jag inte med dig om att somaliska kvinnor jobbar mer än somaliska män. Jag ser ofta bland annat städare och busschaufförer av somalisk härkomst, men mig veterligen har jag inte stött på någon arbetande somalisk kvinna ännu. Eller jo, två stycken, men ingen av dem är tolk.
      Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att min erfarenhet skiljer sig från din i den frågan. 🙂

  2. Venus 24 februari 2012 kl. 00:40

    Vaktjävel: Somaliska kvinnor jobbar nästan uteslutande inom vården, äldrevården för att vara mer exakt, medan man hittar de flesta männen i taxibranschen eller som busschaufförer, vilket du nämnde. Medan många gör rätt för sig är tyvärr större delen parasiter som har satt i system att lura soc. De bor i Rinkeby, kan ingen svenska eller har något jobb, poppar ut massvis med barn de inte kan hålla koll på, som alla börjar i islamsk förskola där majoriteten är andra invandrarungar som kommer från samma hemförhållanden, och redan där blir ungarna gravt segregerade från det svenska samhället.

    Jag blir uppriktigt sagt väldigt irriterad när jag hör talas om ungdomar med den attityden som du i texten beskriver, jag kan lova dig att med en sådan spydig allanballan attityd hade den killen endast fått se in i mynningen på en AK-47:a där i Somalia, kanske dags för föräldrarna att ta med honom på en resa dit ner för att fatta hur jävla tacksam han borde vara som fått möjlighet att leva i ett land som Sverige.

    Jag må låta riktigt bitter, men fan vad jag ibland skäms så oerhört över mina landsmän!

    • vaktjavel 15 mars 2012 kl. 05:16

      Förlåt det sena svaret, jag godkände inlägget men glömde sedan av det. Ber om ursäkt!

      Du har helt säkert rätt, jag är sällan i kontakt med vårdinrättningar, och speciellt sällan är jag i kontakt med åldringsvården eftersom jag inte än på några år kommer befinna mig där för min egen skull.
      Dock har jag bara stött på somaliska kvinnor när de varit på väg till/från affärer av olika slag, så jag är inte så att säga rätt person att säga något om deras sysselsättning i övrigt.
      Men jag skulle kunna tänka mig att Arbetsförmedlingen eller SCB har viss statistik i ämnet arbetslöshet bland olika grupper i samhället.

      Äh, bitter är i mångt och mycket ett sundhetstecken; man har tröttnat på samhällsbilden som den är, och är trött på att kämpa i motvind.
      Jag tycker innerligt synd om alla skötsamma människor med diverse attribut – personliga, fysiska eller materiella – som får klä skott för hur andra människor med liknande attribut missköter sig i samhället.

Kommentera

