Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Jämställdhet…?

Det händer ibland att någon av mina vänner (bekanta är kanske en mer korrekt beskrivning) på Facebook får för sig att jag bryr mig om könsteorier, och det gör jag egentligen inte. Men, när folk presenterar sina egna åsikter som allmänt vedertagen, vetenskapligt bevisad och politiskt sanktionerad fakta så kan jag inte hålla munnen stängd längre.

Det hela fick sin kulmen här om dagen när jag läste en artikel om en förskola på Södermalm i Stockholm – Egalia; från egal, i betydelsen likgiltig, betydelselös – där barnen inte tilltalas med genus (”Killar, kom hit!”) utan man använder personnamn (”Kalle och Lisa, kom hit!”) eller ordet kompisar. Okej, det låter ju inte så farligt, egentligen.
Men jag undrar… Är det inte fasligt likt det som föregick under Stalins tid i Sovjetunionen, när man – inspirerade av Freuds verk – ansåg att det inte finns manligt eller kvinnligt, det finns bara kamrater?

RFSL är organisationen som certifierat skolan enligt HBT-perspektivet, vilket i princip innebär att allt som tidigare setts som sexuellt avvikande nu är normalt, minst lika normalt som ”heteronormen” (man, kvinna).
RFSL är också den organisation som säger att HBT-personer i Sverige behöver särbehandling och särlagstiftning (diskriminering, HMF), trots att man inte får eller ska särbehandla HBT-personer… Precis där försvann mitt förtroende för den organisationen.
Ändå kan jag inte undgå att undra vad en ”HBT-certifiering” kostar, och hur ofta den måste förnyas för att gälla.

Hur som helst, poängen är att HBT-perspektivet bland barn innebär [köns]neutralt tilltal, -leksaker, -lekar, -gungor (de senare är enligt rykten könskodade, i innebörden [köns]neutraliserade) och all läsning verkar ske ur böcker med könsneutrala uttryck och sagor. Prinsessan i tornet kan vara ersatt med en prins, Robin Hood kan nog mycket väl vara Roberta Hood, och så vidare. Inget fel i alternativa sagor förvisso, det är bra med perspektiv på tillvaron.
Men jag tror att det kanske blir lite för mycket att tillämpa ett grandiost socialt experiment på de vi är allra sämst på att skydda i samhället; våra barn.

2011: Hur mår din nyfödda dotter?
2031: Hur mår din nyfödda henom?

Istället för att se det i icke-kvinnligt och icke-manligt kanske vi borde se det som mänskligt bara, utan att certifiera och HBT:a och bli kränkta av att nån inte orkar vara politiskt känslig tjugofyra timmar om dygnet.
Behandla varandra som människor istället för att gorma och ryta i media om ”böghat” och ”kvinnoförtryck” och allt vad det är. Behandla andra som du vill bli behandlad själv.

Förändring i ett samhälle bör, för samhällets hållbarhet, ske långsamt eftersom det är lättare att anpassa sig över tid.
Sker förändringen fort är risken för opposition dessutom som störst.

Kommentera

