Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

”Våldskultur bland SL:s väktare?”

I morse, vid cirka 04:40 läste jag en insändare i en Metro som fortfarande hade fuktig trycksvärta.
Insändaren finns att läsa i Metros PDF-upplaga här, på sidan 38 i tidningen (40 om du öppnar PDF:en i Acrobat…)

Jag återger här insändaren i sin helhet.

Efter att ha läst om att två väktare brottat ner en 12-åring på marken och handfängslat honom, kände jag att det är dags att man ändrar metoderna för att upprätthålla ordning på t-banestationer. Jag har läst liknande artiklar i säkert 15 års tid och inget har förändrats. Det verkar finnas en kultur bland dessa väktare att det är okej att misshandla folk när tillfället ges.

Att det inte existerar någon respekt eller hänsyn gentemot människor, och att denna attityd är mer regel än undantag bland väktare, upplever jag klart och tydligt själv som daglig resenär. SL måste därför utbilda egna väktare med rätt utbildning för att dessa ska förstå att yrket går just ut på att upprätthålla ordning och inte att brotta ner barn. Att de anställer personal som har ett mycket mognare och fogligt förhållningssätt till människor är grundläggande.

NECATI KANAT

Necati, om du läser det här (vilket jag betvivlar, men ändå…) så skulle jag väldigt gärna vilja ställa ett par frågor till dig.

  • Du har läst artiklar i 15 år och ”inget har förändrats”. Tror du inte att det kan bero mer på rapporteringen i media än på ”väktarnas” (jag gissar att du menar ordningsvakternas…) agerande?
  • Du säger att det ”verkar finnas en kultur bland dessa väktare (ordningsvakter?) att det är okej att misshandla folk när tillfället ges”. Jag blir väldigt nyfiken, hur kommer det sig att du tycker det verkar så?
  • När tog du dig senast tiden att prata med en väktare eller ordningsvakt då denne inte var mitt i ett ingripande?
  • Du verkar dra en ganska snäv gräns mellan ordningshållning och att – med dina ord – ”brotta ner barn” vilket ger mig intrycket att du kan väldigt lite om vad en ordningsvakts uppgift faktiskt är, och vad som (tyvärr, i vissa lägen) ingår i sagda uppgift. Du använder rätt ord, men vad är det som säger att ”brotta ner barn” inte kan vara en mycket tråkig och olycklig del i uppgiften att bidra till att upprätthålla den allmänna ordningen?
  • Din definition av misshandel verkar en aning annorlunda än Brottsbalkens, men det är helt okej.
    Jag förstår att du har dina erfarenheter, och jag försöker absolut inte förringa dem, tvärtom så vill jag ta del av dem och ge dig möjligheten att utmana dina egna fördomar. I ärlighetens namn så verkar du inte vara särskilt källkritisk; bara för att något står i en artikel så betyder inte det att det stämmer överens med sanningen. Pojken hade begått sin beskärda del av ordningsstörande förseelser, och ombetts lämna platsen, vägrat, och vid avlägsnandet (att fysiskt föra bort någon) sätter han sig till motvärn (motstånd, t.ex att hålla fast i en stolpe).
    Där begår han rentav ett brott, följt av att han beläggs med handfängsel, och sedermera sparkar ordningsvakten, varpå han läggs på marken i en kontrollerad nedläggning. Om du har tittat på filmen så ser du att pojkens vänner är aggressiva i sitt beteende mot ordningsvakterna, som ändå behåller sitt lugn.
  • Det borde tala sitt tydliga språk dels att anmälan upprättades MOT ordningsvakterna av första polispatrull på plats, och att samma anmälan lades ned av åklagare.

Vidare så tycker jag det är beklagligt att du efter 15 år av artikelläsande och kollektivt resande fortfarande inte verkar kunna skilja på ordningsvakt och väktare. Det är två helt olika saker, även om uniformerna i vissa lägen kan påminna om varandra i utformning. Om du jobbar som rektor lär jag ju inte kalla dig lärarinna, det vore respektlöst.

Nu till det viktiga. Respekten för andra människor.
Problemet är inte att ordningsvakter/väktare saknar respekt för andra människor. Tvärtom så vet jag inga människor som visar så mycket respekt för människor de inte känner än mina kollegor. Okej, ibland låter man sur och tvär, men precis som att du kan ha en dålig dag kan vi också ha en dålig dag.
Det är inte lätt att vara trevlig när man har varit på en PUT (Person Under Tåg) med dödlig utgång, eller när man nyligen blivit hotad till livet av mer eller mindre verklighetsförankrade anledningar. Men det är ingen ursäkt, missförstå mig inte!
Det är en del i en förklaring till varför man ibland upplevs som snarstucken, vrång eller bitter.
En annan del kan ju vara den konstanta (med några undantag) otacksamheten som är vår löneförmån.

Att vi skulle vara hänsynslösa mot människor är något som jag personligen upplever som ett befängt påstående helt utan förankring i verkligheten. Jag skulle kunna sitta och räkna upp mängder av exempel, men jag tänker faktiskt inte göra det, av den enkla anledningen att du nog inte skulle tro mig ändå. Missförstå mig rätt, jag misstror inte dig som människa, men jag har mött den här typen av argument förr, och oavsett hur många riktigt bra exempel jag dragit så har jag fått höra att samtliga exempel är undantag från det du befarar är någon form av vedertagen regel i vårt arbete.

Att väcka sovande är en blandning av service och ordningshållning.

Sovande man på tåget. Hur vet jag hur personen mår? Att han lever? Att han inte blir aggressiv när han vaknar? Det är inte förbjudet att sova på tåg, men det är klart olämpligt av flera anledningar.

Ibland är det dock så att ingripanden kan se oerhört våldsamma ut, även för oss som är insatta i lagstöd, rättigheter, skyldigheter och har erfarenhet av liknande ärenden. Men faktum är att i nästan uteslutande samtliga fall så är det personen som är föremål för ingripande som bestämmer nivån. Det går till ungefär såhär:
* OV (ordningsvakt) talar om att personen gjort något fel, ber honom sluta med detta.
* Personen vägrar sluta
* OV talar då om att personen kommer avvisas, avlägsnas eller omhändertas om han inte slutar.
* Personen fortsätter ändå.
Nu ställs man som OV inför faktumet att personen inte lyssnar på de tillsägelser han har tilldelats.
OV avvisar personen, vilket innebär att man talar om att personen måste lämna.
* Personen vägrar.
* OV tar tag i personen för att avlägsna (fysiskt föra bort från området).
* Personen sätter sig till motvärn (brott, våldsamt motstånd, BrB 17:4)
* OV har nu valet att fortsätta avlägsnandet, eller att gripa personen.
Sannolikt kommer motståndet fortsätta oavsett vilket man väljer, varför personen ofta grips i ett liknande scenario.

Faktum är dessutom att alla som jobbar inom SL:s område redan går en kortare utbildning hos dem, där SL:s representanter förklarar en hel del olika saker, bland annat hur de vill att vi ska agera, och hur de vill att vi ska prioritera olika ordningsstörande händelser på platsen.
Men, även om SL är vår uppdragsgivare så har vi en arbetsgivare (ett av Länsstyrelsen godkänt bevakningsföretag), samt att vi är utbildade till och förordnande som ordningsvakter av Polismyndigheten. Utöver det har de allra flesta av oss två olika väktarutbildningar på tre veckor. Polisen är också våra förmän, vilket innebär att vi lyder under polisen. De överprövar också alla våra beslut, vilket innebär att de håller ett kortare förhör med oss om omständigheterna kring ingripandet, vad vi grundat beslutet på, och så vidare.

Jag håller med dig såtillvida att jobbet som ordningsvakt i många och långa stunder är ett serviceyrke (vägvisning, ledsagning, svara på frågor, hålla upp dörrar, etc.) men det är inte vår primära uppgift. Att bidra till att upprätthålla den allmänna ordningen kan innebära allt ifrån att stänga av brandposter som någon yngling dragit igång, till att ingripa vid brott där vapen är inblandade. Precis ALLT du kan tänka dig däremellan är vår huvudsakliga uppgift.

För ett par veckor sedan lokaliserade vi en åldring som rymt från sitt demensboende. Vi tog in henne i ett varmt utrymme, svepte in henne i en filt, gav henne ett glas vatten, och väntade på polisen, som i sin tur körde hem henne.

För någon helg sedan räddade två av mina kollegor livet på en man som var lite för drogpåverkad och därför fick hjärtstopp. Mannen var sedan tidigare handfängslad då han med en trasig glasflaska gjort utfall mot resenärer och ordningsvakter i tron att samtliga var Hober som förföljde honom…

Någon ”våldskultur” existerar – såvitt jag vet/upplevt – verkligen inte, och jag har jobbat i branschen i drygt tio år.
Våldsanvändning med stöd i svensk lag däremot, det förekommer.

Du tycker vi är hänsynslösa och respektlösa, jag tycker du har fel.

33 svar till “”Våldskultur bland SL:s väktare?”

  1. Kjelle 12 oktober 2011 kl. 12:04

    Så er o de va strongt skrivet! Vi som jobba i tuben på ABAB kunde de här men visa idag gör det ju inte!

  2. Micke 12 oktober 2011 kl. 13:16

    Jädrar va bra skrivet. Ni som gnäller på oss ordningsvakter kanske skulle vara med oss några kvällar och lyssna på allt skit vi får ta emot. Man skall få stryk och dom skall döda oss osv. Är det så konstigt att vi är på helspänn hela tiden.

    • vaktjavel 12 oktober 2011 kl. 17:24

      Men Micke, det ”ingår ju i jobbet” att bli mordhotad på daglig basis… åtminstone enligt en hel del poliser, enligt åklagare, och tydligen numera enligt SL också.

      Kan det vara så att en sådan syn på de hot vi möts av är på väg att (eller redan har) skapa en kultur där man själv löser problemen eftersom man vet att brottslingen i fråga kommer daltas med i rättskedjan?

    • MrMank 12 oktober 2011 kl. 21:05

      Om man inte har psyke att ta dessa hot ifrån fulla och påverkade människor så kanske man har valt fel yrke?
      Det finns många vettiga ordningsvakter men det finns också många riktiga rötägg som måste visa sig tuffa och överutnyttja den lilla makt deras bricka ger dom. Och det går ut över dessa stackars fulla människor som egentligen bara fått i sig lite för mycket.
      Effekten blir lite som med invandrare. Alla blir dragna över en kant.
      Skillnaden är att ni har betalt för att vara i denna situationen.

      Och om man inte kan hantera detta så har man valt fel yrke.
      Hoppas media uppmärksammar problemet riktigt mycket så rötäggen sorteras ut ur branchen.
      Vakter finns till för vi civila ska känna oss trygga när vi är ute och festar. Inte tvärt om vilket tyvärr är fallet många gånger.

      • vaktjavel 13 oktober 2011 kl. 06:22

        Så kan det absolut vara, men problemet är kanske inte hoten från ”fulla och påverkade” människor… Och även om man har psyke att hantera det så rinner bägaren över ibland.
        Fråga en psykolog om du inte tror mig.

        Fulla människor som fått i sig för mycket omhändertas oftast enligt LOB (eller avvisas om de är nyktra nog att ta sig hem på annat sätt än med tåg), men eftersom de också är dumma p.g.a sin berusning drar de ofta på sig anmälningar om brott (våldsamt motstånd, hot mot tjänsteman, våld mot tjänsteman, hatbrott, etc.).
        Det handlar heller inte bara om hoten, det handlar om den misär man ställs inför så gott som dagligen. Vuxna människor som på grund av en nedmonterad psykvård sitter på tågen och uträttar sina behov i byxorna. Unga människor som av olika anledningar fastnat i prostitution. Kriminalitet. Droger. Vapen. Fylla.
        Och om man ”bara” fått i sig lite för mycket när man tagit så mycket tjack att ens hjärta stannar, kan vi ringa dig då? Det är ju ingen större uppoffring om jag ska ta dig på orden.

        ”Vakter finns till för vi civila ska känna oss trygga när vi är ute och festar.”
        Men om festprissen själv är orsaken till ingripande då? Att han går runt och hotar andra människor, till exempel. Eller tafsar på tjejer. Eller blir så berusad att han inte kan ta hand om sig själv..?

        Men okej, jag köper argumentet att vi är till för allmänhetens trygghet. Men som allmänhet kan man då ha den goda smaken att göra som jag eller mina kollegor säger, speciellt när man ber snällt. Typ, inte ställa sig och filma och skrika ”Övervåld!” för att en OV agerar mot en person. Inte ”föreläsa” om att jag ”inte har någon rätt att…”… Bara ett tips inför resans gång, så att säga. 🙂

  3. Eddie 12 oktober 2011 kl. 14:32

    ur ditt perspektiv så har du nog rätt, jag har dock sett den andra sidan.
    Den där folk blivit misshandlade, där folk behövt hjälp men enbart fått hånfullt skratt tillbaka.
    Vet mycket väl hur det kunde gå till i lokalen som låg brevid konsum vid tunnelbanespärrarna på centralen.
    Har hört historier från före detta kolleger till dig och poliser, men även sett med egna ögon.
    Betänk att du nu sitter och försvarar hela din yrkeskår, kan du verkligen ta på dig det ansvaret?

    Visst gör ni nytta, men försök inte förringa, förneka eller bortförklara att det verkligen sker överträdelser, och grova sådana

    • vaktjavel 12 oktober 2011 kl. 17:22

      Hej Eddie,

      Som jag skriver i inlägget så finns det såvitt jag vet ingen sådan kultur.
      Att något sker utan min vetskap är självklart inte uteslutet, och nog tror jag att det förekommer att några få individer visar prov på ett oprofessionellt beteende (som du skriver, att hånfullt skratta åt någon som vill ha hjälp).
      Samtidigt gäller det att känna till hela händelseförloppet och omständigheterna. Det finns/fanns förmodligen en anledning till att den/de vakterna skrattade åt personen, även om jag fortfarande tycker att det är väldigt oprofessionellt agerat.

      Att du har fått höra en hel del betvivlar jag absolut inte, men vad är det som säger att bara för att någon säger en sak så är det sant, och vedertaget? De kanske själva var rötägg och försöker lasta över del av skulden på andra?

      Självklart finns det ordningsvakter som verkligen inte borde vara ordningsvakter, precis som att det finns säljare, bagare, målare, bagagehanterare, och en massa andra som borde överväga att byta jobb på grund av bristande motivation, inkompetens eller bara dålig inställning gentemot kunder och/eller kollegor.

      Det du här kallar misshandel är sannolikt i själva verket ett våld som har stöd i lag.
      Oftast är det så. Kollegor har blivit anmälda för ”misshandel” då de tagit tag i folk som viftat med kniv…

  4. Anonym 12 oktober 2011 kl. 14:48

    Bra skrivet!

  5. Magnus 12 oktober 2011 kl. 18:23

    Fruktansvärt bra. Har inte svenskkunskaper nog för att beskriva hur bra det var skrivet trots att jag är språkpolis.
    Jag Hoppas verkligen du slickar Im detta svar och inlägg till samtliga tidningar så allmänheten får ta del av det du skrivit.
    Snälla gör det!
    /OV i SL-uppdraget

    • vaktjavel 13 oktober 2011 kl. 06:06

      Tack, verkligen kul att höra att du (och så många andra!) gillar det jag skriver.
      Jag har dock ingen ambition att skicka detta till media, då jag – kanske något fördomsfullt – misstänker att det inte kommer publiceras alls, och om det publiceras lär det klippas till något obskyrt monster som framställer oss i sämre dager än vad de själva skulle kunna, trots sina högskolepoäng. 😉
      Missförstå mig rätt, skulle gärna nå en bredare publik…

      Väl mött!
      / Vaktjävel

  6. Bussis 12 oktober 2011 kl. 20:17

    Grymt bra skrivet!!!!

  7. Ordningsvakt 12 oktober 2011 kl. 21:53

    Fantastiskt bra skrivet, konkret och objektivt och den absoluta bild som jag av ordningsvakter som jag själv har då jag jobbat med det i drygt 6 år. Media är den absolut största boven när det gäller att skildra sådana här saker, allt som hamnar på en löpsedel, man tar inte hänsyn till fakta! De är riktiga gamar och kan inte annat än säga att grabbarna i denna situation gjorde allt enligt regelverket!

  8. Ann 13 oktober 2011 kl. 00:48

    Dom flesta ”vanliga dödliga” läser sällan om hur ”en yngling åkt rullskridskor på perrongen och orsakat en annan trafikant ett ”enkelt fall på spåret”… ej heller att en drogpåverkad/överförfriskad härjat på perrongen och puttat ner ngn på det ”berömda spåret”.. att folk cyklar på perrongerna och ser till att det berömda spåret får ett ytterligare ”fall”…. och sen kommer ett tåg och gissa om det körs av ngn..? Jomenvisst… ett till ”offer” utöver ”den på spåret”… och allt detta pga av en massa idioter som inte förstått att pga av deras beteende så kan folk råka riktigt illa ut… tack vare ordningsvakterna så förhindras många av dessa olyckor… för det skall trots allt vara ett någorlunda säkert ställe att befinna sig på som trafikant och framförallt att som anställd… ….

    • vaktjavel 13 oktober 2011 kl. 06:25

      Hej Ann,

      Visst har du rätt, sådant skrivs det inte om i media. Av olika skäl, antar jag, men min gissning är att det helt enkelt inte säljer. ”Ordningsvakt förhindrade olycka!” kontra ”Ordningsvakt grep 12-åring!”, man har inte en chans.
      Och som min kollega sa:
      ”Man borde ha en liten bilderbok att visa för folk som är nere på spåren och lattjar, med lite pedagogiska bilder från PUT:ar…”
      Och jag tycker faktiskt det vore en bra idé. Makaber, men bra.

      • Sgt Hjelm 13 oktober 2011 kl. 10:59

        Det makabra är bra! Det får folk att tänka till. Det borde informeras i Sthlms skolor med smetiga närbilder så att de blir ärrade för livet; ”Så här illa kan det gå!”

        En bild säger mer än tusen ord!

      • J 2 november 2011 kl. 22:08

        Tror inte på bilder. Se bara bilder på ciggpaketen – de ska ju vara avskräckande men icke.

      • vaktjavel 3 november 2011 kl. 03:29

        @ signaturen ”J”

        Det på cigarettpaketen är väl snarare en varningstext än en bild?
        Sen tar det ju i normalfallet tiotals år att dö till följd av rökning, men ganska ofta bara någon millisekund när du möter ett tåg på spåret.

        ”Jaha, men om 40 år kan jag bry mig, jag röker så länge…” liksom.

      • J 3 november 2011 kl. 22:15

        Man kan ju hoppas! Men risken är att endel tycker att det är coolt! Visa bilder för varann. Det fanns någon sådan sida (finns säkert fortfarande) där de blandade hemska bilder av ex. lik med lite porriga bilder…Dessutom är det ju en kick att det finns en ”risk att dö”, för det händer ju inte ”mig”….Minns att en klasskompis pappa hade en läkarbok med riktigt äckliga bilder i som han och hans kompis brukade bläddra i. De tyckte att det var äckligt men samtidigt spännande.

      • vaktjavel 4 november 2011 kl. 13:48

        Fast det handlar kanske inte om att ”visa äckliga bilder för varandra” i så fall, utan mer använda som avskräckande exempel under någorlunda organiserade former.
        Typ om man får tag i en spårbeträdare, att bara kunna visa upp ett par tänkbara resultat av att vara på spåret, eller liknande.

        Men vi vet båda två att det aldrig kommer hända.

  9. Cassandra 13 oktober 2011 kl. 04:21

    så jäkla bra skrivet! TUMMEN UPP!

  10. Eva Karlstrom 13 oktober 2011 kl. 06:47

    Ytterligare ngt att ta hänsyn till, som jag som mamma funderar över. I synnerhet efter det sista omskrivna ingripandet av en 12 åring, vid Slussen om jag icke missminner mig? Vad i hela friden gjorde en 12 åring där, vid den tidpunkten? Varför välja T-banan som lekplats? Var fanns föräldrarna? Vem har instruerat en 12-åring att det är OK att spotta och använda ett gravt förråat språk till myndighets utövare? Vad försvarade mamman? Att hon sket i sitt föräldra ansvar och ej engagerade sig i sonens kvälls ”nöjen”??????

    Sedan finns det som många säger här ovan, självklart rötägg inom alla dessa myndighets utövande yrken, där man dagligen ska konfronteras med personliga fysiska såväl som orala kränkningar som finner pressen på sig hård och ventilerar den på fel vis! Precis som jag personligen upplevt från akut psykiartin (17 års erfarenhet)… Inga människor är ju känslo lösa robotar! Men det finns också de som söker sig till dessa arbeten pga att de har ett mindervärdes komplex som gör att de vill utöva makt, på fel vis!

    Men åter till lokaltrafiken! Skulle ej vilja använda den om det ej fanns ordningsvakter som höll undan vissa element! Tror det skulle bli en ytterst ohållbar situation då…

    Lycka till alla ordnings vakter….

  11. mh 13 oktober 2011 kl. 13:09

    Väl skrivet.

    Jag må utnyttja kollektivtrafiken för att ta mig fram men kan givetvis inte påstå att jag skulle vara så värst insatt i din miljö och de problem du stöter på daglig basis.
    Har inte heller blivit utsatt för något där kontakt med ordningsvakter och/eller väktare behövts.
    Problemen och missförstånden från ”båda håll” är vi alla medvetna om oavsett sanningshalten i media.
    Men; Då du är insatt och tillhör en yrkesgrupp som i mångt och mycket fått ta mycket nödvändig som onödig kritik så undrar jag om du kunnat motivera en mer konkret lösning? Skulle du kunna se dig hålla ännu en utbildning utöver den du nämnt i artikeln ovan för att belysa de brister ni står för?

    Givetvis är jag medveten om att rötägg finns i alla vrån och hörn men jag tror starkt på att ta sitt fulla ansvar och det även i situationer man inte ”gjort fel i”. Kan man bidra till en lösning, så ska man det. Utöver det så håller jag med föregående kommentator att du borde vidarebefodra detta inlägg till media.
    En debatt är viktigare än någonsin så glöm bort dina farhågor om att inte bli publicerad – i allafall en stund. 😉

    Och; Sedan borde du vända dig till din yrkeskår, ta bort svulsterna som skapar onödiga friktioner och bidra med dina kloka tankar som jag är mycket säker på skulle bidra till effektiva lösningar.

    Med det sagt, ALL lycka till, Vaktjävel.

    • vaktjavel 13 oktober 2011 kl. 17:19

      Hej, och tack.

      Jag tror inte det behövs ”en utbildning” för att belysa de brister som finns inom kåren, det sköts väl bra redan idag av media och andra vänstervridna tyckare?
      Skämt åsido, jag ser inget behov av det.

      Däremot bör man kanske ta upp den mentala bitens olika sidor mer under både grundutbildning och vidareutbildning just för att det är den mentala biten, förhållningssättet, som är avgörande för vårt beteende.

      Vi kan inte bestämma hur någon annan ska bete sig, men vi kan bestämma hur vi själva ska bete oss.

      • mh 13 oktober 2011 kl. 18:00

        ”Vi kan inte bestämma hur någon annan ska bete sig, men vi kan bestämma hur vi själva ska bete oss.”

        Håller med dig med i det och jag anser att jag uttryckt samma andemening i min kommentar; (”…men jag tror starkt på att ta sitt fulla ansvar och det även i situationer man inte ”gjort fel i”. Kan man bidra till en lösning, så ska man det.”)
        I min värld innebär det att alltid se att ett behov att komma åt brister som förstör.

        Det om något hedrar innebörden av att ta sitt egna ansvar, dvs bättre bestämma hur vi själva ska bete oss.

        Ha det bra!

    • J 2 november 2011 kl. 22:12

      Det finns faktiskt bevakningsföretag som tar itu med det som du efterlyser, bl.a.genom att de utbildar sitt folk i människosyn.

      • vaktjavel 3 november 2011 kl. 03:26

        Vi har en sån utbildning på företaget jag jobbar på, i samarbete med välkända organisationer och diverse myndigheter, dock så är jag inte övertygad om dess förträfflighet.

        Det jag menar med den mentala biten är vad man kallar förhållningssätt, och det är precis vad låter som; hur man förhåller sig till olika människor i olika situationer. Det är också att tänka på sitt eget beteende och förbättra detsamma utan att ställa krav på motparten att göra detsamma.

        Däremot är ju alla steg i rätt riktning bra steg att ta. Jag tror inte att det handlar om människosyn, men det skadar ju inte att uppdatera den biten heller. 🙂

  12. En som ramlade in på inlägget 13 oktober 2011 kl. 13:19

    Jag tycker denna artikel/detta inlägg, precis som Necatis artikel bara tar upp en sida. Necati verkar hävda att det bara finns en ond sida hos ordningsvakter/väktare medans ”vaktjavel” bara beskriver den goda och humanitära sidan. De flesta vet att sådant är inte fallet. Det är inte svart eller vitt. Den viktigare frågan skulle isåfall vara, hur många är onda resp. goda och varför verkar det som om den ”onda” är överrepresenterad? Inte i media, utan i folks sett att se på dessa väktare och ordningsvakter. Efter att själv ha jobbat inom tunnelbanan har jag min osagda åsikt om detta.

    • vaktjavel 13 oktober 2011 kl. 17:11

      Det var lite min tanke, att skriva som ett ”öppet brev” till Necati, för att balansera upp hennes – som jag ser det – något absurda bild av ordningsvakter/väktare.

      Själv är jag dock medveten om hur saker och ting uppfattas, och jag tror fortfarande att andelen ”rötägg” är förvånansvärt låg i min bransch.
      Senast igår hade vi en situation som kunde utvecklats till något mycket värre (p.g.a två unga killar som hotar kollegorna helt utan anledning), men vi lyckades lösa det ganska snyggt ändå. Det jag försöker belysa här är att ett minst lika stort problem som rötägg är denna obskyra okunskap folk omger sig med.

      Klart det blir tjafs om vad som faller under mina befogenheter när du inte har en aning om det, men ändå ska hävda att du vet, och att jag inte vet. 🙂

  13. väktaren 13 oktober 2011 kl. 15:19

    Den här skulle passa jävligt bra som insändare i samtliga lokala tidningar, inte aftonbladet kanske……

    Alternativt, skriv en bok 🙂 För det du skrev var väldigt fängslande! :))

  14. svennebanan 14 oktober 2011 kl. 04:45

    Otroligt bra skrivet, satt o log och nickade för mig själv genom hela läsningen 🙂

  15. Medborgare 16 oktober 2011 kl. 01:51

    Bra skrivet, intressant.

    Jag vill lägga ett djup till i debatten.
    Hur gjorde vi för 20 år sen när de inte fanns vakter på kollektiv trafiken?

    De som skrämmer mig mest är medborgarnas flathet, skäms på er!!
    Jag sitter i på tåget och det är fullt med folk, en person kommer in full och beter sig illa, takasserar en ung tjej sim blir rädd, alla fäller upp sina Metro och tittar bort när de blir obehagligt, några bedvid mig säger undrande vart vakterna är och tycker dom är dåliga som inte är där just nu, några går av och tänker ta nästa tåg.. Ja är den som är onormal.. Jag reser mig och går fram och säger som till ett barn att nu får han faktiskt sluta. Folk tittar på mig som om jag är krimnell?! För att jag just denna dag har träningsoverall på mig istället för kostym.. Nåja.. Fyllot hajar till och ser upp mot mig, ja ler och visar att vi bör gå av, jag går av med han och som om vi à vänner, han hade inget emot de. Ing tack jag.. Alla titta skamset bort ner i sina tidnigar igen. Om alla ställde sig upp och tog hand om varandra skulle vi inte behöva vakter!! Det är inte deras jobb att att ta hand om dig och mig när vi är fulla, det är vårt eget ansvar!! Och då till alla dessa synpunkter om vakter felaktiga agerande.. Ja säger bara som Jesus sa; den som är utan skuld ska kasta den första stenen. Man undrar varför Kommenterar vakternas agerande med detta i tanken.

    • Victor 21 december 2011 kl. 22:37

      Medborgare: För 20 år sedan fanns det betydligt fler vakter i tunnelbanan. Det var i princip en patrull om två vakter posterade på var station i tunnelbanan. Utöver detta fanns det även ett hundratal poliser inom ”tunnelbanegruppen” som tjänstgjorde, dock inte samtidigt. Idag är dessa poliser ett 20-tal.

      Vaktjävel: Jag känner dig och vi har jobbat ihop på flera olika objekt i Stockholm, även inom kollektivtrafiken för samma arbetsgivare…

      Jag håller dock inte med dig om att det inte finns en våldskultur inom branschen, det gör det men dock ej på det sättet som media gärna vill beskriva det.

      Våldskulturen som sådan kommer av att det i många avseenden är ett yrke med en sk. ”machostämpel” där man ska tycka att det är häftigt med våldsanvändning vid ingripanden. Man talar om hur man ”aspat” någon och hur man gjorde bensvep med mera. Jag har träffat på många vakter som inte borde tjänstgöra inom myndighetsutövning då de gärna tar i lite extra mot ”gärningsmän” som kan ha gjort sig skyldiga till enbart smärre förseelser. Några jobbar kvar än idag på ditt företag…

      Missförstå mig inte, jag anser till viss del att macho-kulturen är nödvändig då det för många är det enda sättet att få prata av sig efter en våldsam och potentiellt jobbig situation.

      Jag har själv ringt upp arbetsledare och begärt att jag och kollegan skall tas ur tjänst efter allt för otrevliga PUT:ar, detta trots att kollegan hävdar att han/hon mår alldeles utmärkt. Men efter att ha jobbat några år i yrket har jag lärt mig någorlunda att identifiera stressymptom och chock, därav mitt agerande

      Jag vill påpeka att de ”vakter” som brukar mer våld sällan blir särskilt långvariga i branschen, i alla fall inte inom seriösa bevakningsföretag, även om vissa slinker igenom.

      Dessa jobbar dock gärna på bolag som främst ägnar sig åt nöjesbevakning såsom krog och nattklubb. Jag tror dock att branschen själv skapar dessa lite mer våldsbenägna vakter då marginalerna är små och inte lämnar utrymme för vare sig mer utbildning eller krishantering. Jag har under flera år jobbat på några av stockholms mer populära nattklubbar och gradvis sett mitt eget och mina kollegors tålamod förändras. Det är inte lätt att ställa sig upp efter passet och säga: ”jag mår dåligt av att vi blev hotade med kniv ikväll och jag vill tala om det”. Faktum är att det är i princip omöjligt på många ställen.

      Jag vill också påpeka att det inte bara är medias fel att allmänhetens bild av vakter är så dålig utan polismyndigheten är en stor bov. I det omnämnda fallet på Slussen så kunde polisen gott och väl ha gått ut med en dementi och meddelat att ingripandet var korrekt. Man bör även ha inlagt en anmälan till pressens etiska råd om hur media har skött rapporteringen i ärendet.

      Själv har jag åtnjutit polisanmälan efter att ha gjort mitt jobb i enlighet med svensk lagstiftning, utredning har letts av en polis på Krimjouren i Stockholm som är uttalat partisk mot vakter. Detta enligt flera av sagda polis kollegor.
      För mig återstår nu att se om huruvida denna utredning kommer leda till åtal.

      Oavsett utgång så har jag valt att lägga mitt yrke inom bevakningsbranschen bakom mig då det i dag är alldeles för stor risk att råka illa ut om man gör sitt jobb korrekt. Antingen det är en buse med kniv eller en polismyndighet med sina egna tolkningar av lagboken.

      Ni som ändå orkar med att kämpa mot media, allmänhet och polismyndighet vill jag önska ett stort lycka till och tacka för de här åren. Jag har nu dragit mig tillbaka till ett liv som krögare långt bort från det kalla och moraliskt korrupta Sverige.

      Med vänliga hälsningar. Victor

Kommentera

