Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Att belägga en 12-åring med handfängsel

…kan säkert i mångas ögon se väldigt hårt och våldsamt ut.
Men så är inte alltid fallet.

Filmen – som de flesta förmodligen redan sett eller åtminstone hört talas om – finns här:

Jag vill göra några förtydliganden, som många verkar missa.
* Det är inte ett knä i ryggen på pojken, det är ett knä på rumpan. Godkänt enligt RPS föreskrifter.
* Pojken får INTE ett batongslag, det ser ut sådär när man ‘slår ut’ sin expanderbara batong.

Pojken är alltså omhändertagen (eller gripen) trots att han är under 15, och det är faktiskt inga konstigheter med det.
Straffmyndig innebär att du inte kan dömas till ansvar i domstol, men du kan fortfarande gripas om du begår ett brott (av envar eller polis) men du kan också omhändertas av ordningsvakter om du t.ex stör ordningen, är berusad, eller är ”på väg” att begå en straffbelagd handling. [se mer under fliken Befogenheter]

Att pojken skriker okvädingsord mot ordningsvakterna är en sak, att han skriker av smärta är en annan sak.
Jag anser att om man är 12 år gammal så VET man – i de fall man är normalbegåvad och har en hyfsad uppfostran – att handling och konsekvens följs åt. Om jag ritar på väggen skäller mamma på mig. Om jag pallar äpplen skriker grannen åt mig, och så vidare.
Jag vågar nästan sätta min nästkommande månadslön på att ordningsvakterna i klippet redan försökt med att verbalt tillrättavisa ynglingen och hans vänner, men uppenbarligen har de verbala metoderna inte fått den effekt man önskar.
Enligt vad jag hört från initierade källor blev hela sällskapet i tur och ordning avvisade från platsen (SL:s område), den aktuelle 12-åringen vägrar lämna och blir då avlägsnad. Under avlägsnandet gör han våldsamt motstånd genom att bland annat lägga benen runt en stolpe för att hålla fast.
Han ska också ha – förutom att ha varit verbalt otrevlig och direkt hotfull – sparkat och slagit upprepade gånger mot OV.
Därför beläggs han med fängsel, och stöd för detta finns i Häkteslagen (f.d ”Lagen om häktade och anhållna m.m.”).

Målet med att belägga någon med handfängsel är att betvinga våldsamt beteende, hindra flykt, eller hindra självskadebeteende. Våldsamt beteende kan rent krasst innebära att man är verbalt aggressiv och viftar med armarna, eftersom situationen blir ”våldsam” till sin natur.

Att belägga en så ung människa med handfängsel föregås – åtminstone i min tankekedja – av ett antal överväganden.
* Kommer det hindra honom från att skada sig själv eller mig? –
Ja, förutsatt att han förstår att – och varför – han beläggs med handfängsel.

* Går det att lösa genom att istället fysiskt hålla i honom? –
Förmodligen, men se också nästa övervägande.
* Hur kommer hans sällskap reagera?

Det är omöjligt att veta, men man måste ändå överväga saken. Uppgivenhet? Aggressivitet? Våld?
Samtidigt märker man att det passerar vuxna människor som reagerar på händelsen; det är också ett övervägande. Känner de till händelseförloppet? Kommer de reagera rationellt?
* Hur kommer jag själv reagera?

Sannolikt blir jag som OV lite lugnare när man får ‘kontroll’ på en person genom fängselbeläggning, och det är enbart positivt sett till situationen. Om man har full kontroll på EN person är det lättare att få överblick över resten av människorna i närheten.

Ynglingen förs sedan till ett Trygghetsrum, där – om han lugnar ner sig – handfängsel tas av, och rapport om ingripande upprättas enligt föreskrifter.

3 svar till “Att belägga en 12-åring med handfängsel

  1. Archibald 12 oktober 2011 kl. 13:06

    Barn är ofta så övertygade att de kan bete sig hur de vill, utan att det får konsekvenser. Det är likadant i skolvärlden. Barnen hävdar ständigt sina rättigheter, men är till synes omedvetna om att sådana även åtföljs av ett större antal skyldigheter.

    • vaktjavel 12 oktober 2011 kl. 17:31

      Det är också min erfarenhet av barn och ungdomar av idag. Tyvärr också vuxna, som anser sig ha fullständiga rättigheter men jag som myndighetsperson har alla skyldigheter.
      Man får det samhälle man förtjänar, sa någon, och jag undrar varför våra politiker sitter med huvudet i molnen och lyfter rekordersättning när våra ungdomar inte lär sig något i skolan, våra pensionärer betalar mest skatt av alla, och så vidare.

      Jag gissar att du jobbar inom skolväsendet och därför har fått smaka på både barn/ungdomar och politik…

  2. Ping:Polis knivskuren av 12-åring i Rinkeby « Vaktjävel

Kommentera

