Vaktjävel

Berättelser och tankar från en ordningsvakt

Expressen-reklam

Ja, det är svårt att veta vart man ska börja egentligen, men när en reklamkampanj verkar gå ut på att svartmåla olika yrkesgrupper tycker åtminstone jag att det har gått alldeles för långt.

Den rektor som jobbar aktivt mot mobbning – och de är nog rätt många – blir i det offentliga rummet mött av en reklam som lyder ungefär ”Någon rektor här som tänker blunda för mobbning idag?”
Säkert jättekul att läsa på väg hem från ett möte med en mobbad elevs föräldrar. Som att deras förväntningar och krav inte vore nog, nu ska man passa sig för Expressens tankejägare också.

”Någon dörrvakt som funderar på att neka mörkhyade inträde?”
”Någon väktare som leker med tanken att bruka övervåld idag?”

Ärligt talat så passerar begreppet övervåld rätt ofta i mina tankar, men det betyder inte att jag ger mig på folk åt höger och vänster. ”Övervåld” är ett begrepp som ofta kastas mot och på oss ordningsvakter – och väktare, och polis – i princip så fort vi tar tag i en människa. Begreppet är åtminstone för min del väldigt urvattnat.
Nej, det är inte övervåld att be någon göra om och rätt. Det är inte övervåld att avlägsna en person. Det är inte övervåld för att någon bestämt sig för att vara så våldsam att man måste använda batongen.

Jag känner ingen i bevakningsbranschen som aktivt tänker på att ”bruka övervåld” helt enkelt. Jag har dessutom svårt att tro att någon sån kollega existerar, och om han mot förmodan existerar, så önskar jag att han byter jobb.

Det skapar ju också en skepsis hos de som ytterst är anledningen till att vi finns där vi finns; de resenärer, besökare och gäster som besöker våra arbetsplatser, ska man verkligen göra deras vardag mer osäker?
Ska man göra ett riktigt svårt jobb svårare bara för att öka sin upplaga?

Jag kan tänka mig en kontring;
”Någon journalist som tänkt strunta i research och istället hitta på en egen story?”

20110329-031839.jpg

20110329-031902.jpg

6 svar till “Expressen-reklam

  1. Blubby 29 mars 2011 kl. 08:13

    Så Expressen anser att en dörrvakt ska släppa in alla mörkhyade, oavsett om de är stökiga, höga, fulla eller helt spiknyktra? Blir inte det någon slags diskriminering mot alla icke-mörkhyade man avvisar?
    Då behöver man ju inte ha någon dörrvakt alls.
    Personligen tror jag att det är Stureplanskrogarna man menar. Expressen tycker alltså att man ska släppa in vem som helst på sitt etablissemang. Tycker Expressen ska öppna egen krog (kanske tillsammans med Jan Helin?) och låta alla komma in, så får man se vad de tycker efter ett år i branschen. Alla ska med, som det heter.

    Jag kan tänka mig att använda lite våld mot den som kom på (och även den som godkände) den här löjliga kampanjen.
    Nej, jag är inte vakt.

    • vaktjavel 11 oktober 2011 kl. 15:42

      Blubby:
      Tyvärr är det ett sådant klimat vi har i samhället idag, att om vi avvisar en mörkhyad person från ett ställe där han exempelvis stört ordningen (tjafsat med folk på dansgolvet, urinerat i tunnelbanan, varit berusad i ett centrum, osv osv) så ligger rasistkortet nära till hands. Inte alltid från den drabbade personen, utan från framförallt media, men även från indoktrinerad allmänhet.
      Om vi avvisar en svennebanan så brukar det vara lugnt, förutom alla hans kompisar som i en handvändning är jurister och ska stämma oss… ;D

  2. Jens 11 oktober 2011 kl. 15:19

    Bättre motiverade frågor borde vara:
    ”Någon kvällstidning som överväger att bända lite på sanningen för att sälja lite fler lösnummer idag?”

    Någon journalist som tänker hänga ut någon för att ligga bättre till för tillsvidareanställning idag?”

    • vaktjavel 11 oktober 2011 kl. 15:39

      Jag håller med dig, Jens. Men det här med självkritik – eller ens självinsikt – är inte riktigt kvällspressens (eller medias öht.) starka sida.

  3. Groth 14 oktober 2011 kl. 09:45

    Jag anmälde dessa reklamer till reklamombudsmannens opinionsnämnd.
    De ogillade denna reklam starkt o Expressen får förhoppningsvis dryga böter.

    • vaktjavel 14 oktober 2011 kl. 16:24

      Skönt att höra! Men tyvärr tror jag ändå att skadan redan är skedd, man har pissat på en yrkesgrupp som redan är utsatt på flera olika sätt, och där många kämpar emot strömmen genom beteende och skriverier.
      Men även om de döms till böter så säljer de väl bara en själ eller två och går ändå med vinst…

Kommentera

